Program łagodzenia kar (leniency)
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje także możliwość wzięcia udziału w programie leniency przez osoby zarządzające (osoby kierujące przedsiębiorstwem, m.in. pełniące funkcje kierownicze lub wchodzące w skład organu zarządzającego przedsiębiorcy), które w czasie, gdy przedsiębiorca był uczestnikiem zakazanego porozumienia, umyślnie dopuściły przez swoje działanie lub zaniechanie do naruszenia przez przedsiębiorcę zakazu porozumień ograniczających konkurencję. Taka osoba może uczestniczyć w programie leniency także wówczas, gdy obecnie nie jest już związana z tym przedsiębiorcą.
- przedsiębiorców, którzy zawarli porozumienie (nazwa, siedziba, adres),
- produkty lub usługi, których dotyczy porozumienie,
- terytorium objęte porozumieniem,
- cel porozumienia (np. ustalenie minimalnych cen odsprzedaży, podział rynku),
- okoliczności zawarcia porozumienia (kiedy i gdzie porozumienie zostało zawarte, jak doszło do zawarcia porozumienia, kto z kim i w jaki sposób wprowadził ustalenia),
- okoliczności i sposób funkcjonowania porozumienia (jaki był schemat działania porozumienia),
- czas trwania porozumienia,
- rolę poszczególnych przedsiębiorców uczestniczących w porozumieniu (wnioskodawca powinien w szczególności wyjaśnić, z czyjej/kogo inicjatywy doszło do zawarcia porozumienia, kto nakłaniał innych przedsiębiorców do zawarcia porozumienia),
- imiona, nazwiska i stanowiska służbowe osób pełniących w porozumieniu znaczącą rolę,
- czy wniosek został złożony również do organów ochrony konkurencji innych państw członkowskich lub Komisji Europejskiej – jeżeli tak, konieczne jest wskazanie organu ochrony konkurencji, do którego wniosek został złożony i podanie daty złożenia wniosku.
Jeżeli w momencie przygotowywania wniosku przedsiębiorca nie posiada wszystkich wymaganych danych, może złożyć wniosek skrócony (zawierający co najmniej informacje zawarte w art. 113e ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów):
- przedsiębiorców, którzy zawarli porozumienie (nazwa, siedziba, adres);
- produkty lub usługi, których dotyczy porozumienie;
- terytorium objęte porozumieniem;
- cel porozumienia (np. ustalenie minimalnych cen odsprzedaży, podział rynku);
- czas trwania porozumienia;
- imiona, nazwiska i stanowiska służbowe osób pełniących w porozumieniu znaczącą rolę wraz z jej opisem (dla wszystkich przedsiębiorców uczestniczących w porozumieniu). Wnioskodawca powinien wskazać dane powyżej wymienionych osób, umożliwiające ich prawidłowe wezwanie (np. adres miejsca zatrudnienia/zamieszkania) oraz wyjaśnić, czy osoby te są nadal pracownikami przedsiębiorcy biorącego udział w porozumieniu.
W takim przypadku w terminie wskazanym przez UOKiK należy uzupełnić brakujące informacje. Nieuzupełnienie informacji powoduje nieuwzględnienie wniosku. Złożenie wniosku skróconego gwarantuje miejsce w kolejce.
Do wniosku o odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie przedsiębiorca powinien dołączyć dowody na poparcie swoich twierdzeń.
Pierwszy wnioskodawca powinien przedstawić:
- dowód wystarczający do wszczęcia postępowania antymonopolowego lub informacje umożliwiające Prezesowi Urzędu uzyskanie takiego dowodu;
- jeżeli wniosek został złożony po wszczęciu postępowania antymonopolowego – dowód, który w istotny sposób przyczyni się do wydania decyzji stwierdzającej istnienie praktyki, lub na żądanie Prezesa Urzędu – informacje umożliwiające uzyskanie takiego dowodu;
w przypadku kolejnych wnioskodawców:
- dowód mający istotne znaczenie dla rozpatrywanej sprawy.
Szczegółowe informacje dotyczące wniosków leniency i progów dowodowych dostępne są w Wyjaśnieniach w sprawie programu łagodzenia kar.
Wnioskodawca ma obowiązek współpracować z Prezesem UOKiK. Współpraca w szczególności oznacza:
- dostarczanie z własnej inicjatywy lub na żądanie UOKiK wszelkich dowodów lub informacji dotyczących porozumienia, mających znaczenie dla sprawy,
- nieutrudnianie złożenia wyjaśnień przez osoby zatrudnione przez przedsiębiorcę oraz osoby pełniące funkcję kierowniczą lub wchodzące w skład organu zarządzającego przedsiębiorcy,
- nieniszczenie, niefałszowanie, niezatajanie dowodów lub informacji związanych ze sprawą,
- nieujawnianie faktu złożenia wniosku bez zgody Prezesa UOKiK.
Obowiązkiem wnioskodawcy jest także zaprzestanie udziału w porozumieniu przed złożeniem wniosku leniency bądź niezwłocznie po jego złożeniu. Szerzej o zaprzestaniu udziału w antykonkurencyjnym porozumieniu w Wyjaśnieniach w sprawie programu łagodzenia kar.
Całkowite zwolnienie z kary pieniężnej jest możliwe jedynie dla pierwszego wnioskodawcy (niezależnie o tego, czy jest to przedsiębiorca, czy osoba fizyczna).
W ramach programu łagodzenia kar możliwe jest również otrzymanie redukcji kary pieniężnej (nawet o 50% w stosunku do kary, jaka zostałaby nałożona w przypadku braku wniosku leniency). Wysokość redukcji jest uzależniona od kolejności złożonego wniosku leniency i jakości współpracy z UOKiK.
Przedsiębiorcy (i osoby zarządzające) ubiegający się o redukcję kary pieniężnej mogą także skorzystać z tzw. programu leniency plus. Polega on na złożeniu nowego wniosku leniency dotyczącego innego, nieznanego Prezesowi UOKIK porozumienia. Nowy wniosek jest składany w sprawie będącej przedmiotem pierwotnego wniosku.
W takim przypadku możliwe jest dodatkowe obniżenie kary pieniężnej o 30% (ponad to, co wnioskodawca uzyskał w ramach pierwszego wniosku).
Do osób zarządzających stosują się odpowiednio zasady udziału w programie łagodzenia kar dotyczące przedsiębiorców (por. odpowiedź na pytanie 2), jednak z zastrzeżeniem, że osoba ta przedstawia wymagane informacje w takim zakresie, w jakim dysponuje nimi ze względu na pełnioną u przedsiębiorcy funkcję i swoją rolę w porozumieniu.
Wniosek o odstąpienie od wymierzenia kary pieniężnej lub jej obniżenie złożony przez spółkę matkę (o ile to spółka matka dokonała naruszenia zakazu porozumień ograniczających konkurencję) obejmuje spółki córki pod warunkiem, że spółka matka sprawuje nad nimi rzeczywistą kontrolę (grupa stanowi jeden organizm gospodarczy, tzw. single economic unit). Jeżeli naruszenia dokonała spółka córka, to ona powinna złożyć wniosek leniency. W takim przypadku wniosek złożony przez spółkę zależną z uwagi na przynależność do jednej grupy kapitałowej będzie obejmował swoim zakresem również spółkę matkę (ze względu na sprawowanie kontroli nad spółką zależną).
Informacje i dowody uzyskane w ramach programu łagodzenia kar podlegają udostępnieniu pozostałym stronom postępowania dopiero przed wydaniem decyzji. Wcześniejsze udostępnienie tych danych pozostałym stronom postępowania jest możliwe tylko w przypadku, gdy wnioskodawca wyrazi na to pisemną zgodę.
Dokumenty zawierające informacje i dowody mające charakter oświadczenia przedsiębiorcy lub osoby zarządzającej składających wniosek leniency mogą być kopiowane przez stronę postępowania wyłącznie wtedy, gdy przedsiębiorca lub osoba zarządzająca wyrazi na to pisemną zgodę. Z informacji i dowodów mogą być sporządzone odręczne notatki, o ile sporządzająca je strona postępowania zobowiąże się do wykorzystania uzyskanych w ten sposób informacji wyłącznie na potrzeby postępowania toczącego się przed Prezesem UOKiK lub postępowania przed sądem prowadzonego w wyniku wniesienia środka odwoławczego w sprawie.
Informacje i dowody uzyskane przez UOKiK w ramach programu łagodzenia kar nie podlegają udostępnieniu w trybie przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Szerzej o ochronie informacji przekazanych w ramach wniosku leniency w Wyjaśnieniach w sprawie programu łagodzenia kar.